یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
تصاویر/ نشست خبری پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه-حجت الاسلام رستم نژاد

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد سوره آل عمران را یادآور برخی از سنت های الهی دانست و گفت: خداوند در این سوره به مسلمانان اعلام کرد اگر شما در جنگ احد شکست خوردید به دلیل سستی خودتان بود. این سنت الهی به ما می فهماند همیشه باید برای مقابله با دشمنان دین آماده باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، معاون آموزش حوزه های علمیه با حضور در تلویزیون اینترنتی پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه به بررسی آموزه های الهی در شکست ها و پیروزی ها پرداخت و گفت: برای اهل ایمان از نگاه دینی اصل بر پیروزی است و بنا به وعده الهی عاقبت به نفع متقین رقم خواهد خورد.

وی اظهار کرد: در مورد پیروزی هایی که در میدان نبرد اتفاق می افتد، آموزه های صریحی در قرآن کریم داریم؛ به عنوان مثال خداوند می فرماید: اذا جاء نصرالله و الفتح... وقتی آن فتح و پیروزی بیاید که دل ها را متوجه دین و خدا کند، می بایست تسبیح به حمد پروردگار کرد. تسبیح یعنی بگو خداوند منزه است از اینکه ما را یاری نکند. الحمدلله برای این است که همه ستایش ها برای خداست و پیروزی ها و نصرت ها هم اساساً از سوی او بوده و پس از فتح باید او را حمد بگوییم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد، نصرت را فقط از جانب خدا برشمرد و گفت: پس حتی اگر پیامبر(ص) رهبری مسلمانان را بر عهده داشته باشد و سپاه اسلام به پیروزی برسد، باز هم نباید مسلمانان مغرور شوند و پیروزی را باید فقط از جانب خداوند بدانند. این معنای توحید محض است.

وی بیان داشت: اسباب، ابزار، هدایت به سمت پیروزی بر کفار و حتی شلیک گلوله ها به سمت دشمنان دین همه با اراده الهی پیش می رود. در سوره نصر که سوره پیروزی است، خداوند می فرماید وقتی پیروزی و نصر آمد و جمعیت ها به سمت دین هجوم آوردند، می بایست خدا را یاد کرد، او را شکرگذار بود و طلب مغفرت داشت.

چرا بعد از فتح و پیروزی باید استغفار کرد؟

معاون آموزش حوزه های علمیه با تأکید بر اینکه دلیل امر کردن قرآن بر استغفار بعد از فتح، ناشی از نزدیک شدن انسان به دام غرور است، تصریح کرد: پس از پیروزی ها انسان در لبه افتادن به دام غرور و خودپرستی قرار می گیرد.

وی گفت: در جنگ های پیغمبر اسلام(ص) اولین جنگ که جنگ بدر بود، پیروزی محض را به دنبال داشت. این جنگ از همه جنگ های صدر اسلام ویژه تر است. خداوند در آنجا بنا داشت دشمنان اسلام را تنبیه کند و در سوره انفال در ارتباط با این جنگ دو بار می فرماید این جنگ دست شما نبود و من شما را پیروز کردم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار کرد: در جنگ احد که تنها یک سال پس از پیروزی در جنگ بدر به وقوع پیوست، مسلمین شکست خوردند. چرایی این شکست را می توان در مغرور شدن برخی از مسلمین و بی اراده شدنشان به خاطر اشتباه محاسباتی آن ها در مورد امدادهای الهی جست. مسلمانان فکر کردند چون خدا را دارند دیگر خیلی نیاز نیست خودشان کاری انجام دهند و همین نگاه و همین اشتباه در ترجمه توکل کردن به خدا موجب شکست آن ها شد.

همیشه باید برای مقابله با دشمنان دین آماده باشیم

وی سوره آل عمران را یادآور برخی از سنت های الهی خواند و افزود: خداوند در این سوره به مسلمانان اعلام کرد اگر شما در جنگ احد شکست خوردید به دلیل سستی خودتان بود. این سنت الهی به ما می فهماند همیشه باید برای مقابله با دشمنان دین آماده و متنبه باشیم. از آنجا که پیروزی و شکست به دست خداوند است، می بایست از بی انضباطی، اختلاف، دنیاطلبی و سایر رذایل اخلاقی بپرهیزیم تا مورد غضب الهی واقع نشویم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم پس از هشدار در مورد سنت هایش به مسلمانان امر می کند که هرگز ناامید نشوید، گفت: خداوند می فرماید هرگز از من ناامید نشوید و حتی اگر پیامبرتان از دنیا رفت، بدانید که او رفته اما خدایش همچنان هست. در ایام اخیر هم می بایست مسلمانان بدانند اگر سید مقاومت شهید سید حسن نصرالله از میان ما رفته است، اما خدای او همچنان هست و اگر به سنت های الهی را ملاحظه کنیم، به پیروزی خواهیم رسید.

وی دین الهی را شکست ناپذیر دانست و گفت: اگر در جنگی شکست خوردیم هرگز نباید ناامید شویم و باید بدانیم که دین و خدا شکست ناپذیرند. خداوند ممکن است برخی شکست ها را جهت بیدار شدن بر سر مسیر مسلمانان و اهل ایمان قرار دهد و پس از آن مزه پیروزی و نصرت را به آن ها بچشاند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در پرداخت به اینکه پیروزی ظاهری بهتر است یا شهادت، تصریح کرد: از منظر دین چه به ظاهر پیروز شویم و چه شهید شویم، به احدی الحسنیین یعنی یکی از حُسن ها رسیده و در حقیقت پیروزیم. اگر شهید شویم عاقبت به خیر شده ایم و اگر پیروز در جنگ شویم، اتفاق خوبی را برای دین و دینداران رقم زده ایم.

وی افزود: در ارتباط با جنگ حُنین قرآن کریم می فرماید خداوند در روز حنین شما را یاری کرد. در این روز که مسلمانان بیشترین جمعیت را داشتند، بین خودشان می گفتند که دیگر هیچ کس یارای مقابله با ما را ندارد. زیرا آن ها جمعیتی بیش از ده هزار نفری داشتند. خداوند اشاره می کند که آن روز شما را یاری کرد. اما در ادامه می فرماید آن جمعیت کثیر به دردتان نخورد. زیرا آن ها وقتی در یک گذرگاه و تنگه افتادند قبیله هوازن از بالای کوه به سمتشان سنگ هایی را پرتاب کردند و همین موضوع سبب شد که بنا به آیات قرآن زمین با این فراخی برای مسلمانان تنگ شد. سپس قرآن می فرماید جمعیت کثیر مسلمانان به سپاه اسلام پشت کرده و بسیاری از آن ها فرار نمودند.

معاون آموزش حوزه های علمیه ادامه داد: خداوند در مورد رفتار مسلمانان در جنگ حنین تصریح می کند زمانی که دچار غرور شدید دیگر آن جمعیت بسیار زیاد به دردتان نخورد، زیرا اصل را که اراده الهی است فراموش کردید.

وی اتکا به اراده الهی را موجب پیروزی در نبرد با دشمنان دین دانست و عنوان داشت: در دوران دفاع مقدس نیز رزمندگان اسلام بارها این سنت خدا را دیده و تجربه کردند.

دلایل شکست از منظر قرآن کریم

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد یادآور شد: در زمان پیروزی یا شکست یکی از جواب های قرآنی صبر کردن است. خداوند در قرآن کریم دلایل افتادن مسلمانان در شکست را هم تبیین فرموده است. یکی از این دلایل امتحان افراد بوده و دیگری افتادن در سختی ها برای قوی شدن اراده هاست.

وی گفت: در مورد جنگ احد خداوند خطاب به مسلمانان می فرماید که نسبت به خدا بدگمان نشوید. خداوند گاهی برای امتحان بندگانش و غربال شدن آن ها شکست را سر راهشان قرار می دهد و این امر اساساً یکی از حکمت هایی است که خداوند به خاطر آن ما را خلق کرده است.

از نگاه امام خمینی(ره) این قرن قرنِ شکست نظام های استکباری است

معاون آموزش حوزه های علمیه قرن حاضر را قرن صعود مستضعفین برشمرد و اظهار کرد: در بیانات امام خمینی(ره) نیز بر این موضوع تصریح شده است. از نگاه امام راحل(ره) این قرن قرنِ شکست نظام های استکباری و پیروزی مستضعفین است. این نکته بسیار مهم بوده و جالب است که در این دوران نگاه به اهل بیت(ع) در حال زنده شدن است و جهان دارد می بیند در وقایع غزه حامیان اصلی آن ها که پشتیبان مردم مظلوم فلسطین هستند از بین جمعیت دو میلیاردی مسلمانان، شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت(ع) می باشند.

چهره بسیار کریه و وحشتناک رژیم صهیونیستی آشکارتر شد

وی افزود: در وقایع اخیر منطقه چهره بسیار کریه و وحشتناک رژیم صهیونیستی برای دنیا به مراتب آشکارتر شده است و درون مایه این محصول تمدن غرب که آدم کشی است برای جهانیان به اثبات رسید.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در پایان تصریح کرد: در این جنگ بین تمدنی این پیروان حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) هستند که از مظلوم دفاع می کنند. همان امامی که فرمود «کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً».

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha